صفحه نخست / اخبار / اینتاردر و تفاوت آن با ریتاردر
تصاویر
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 1699 نمایش

اینتاردر و تفاوت آن با ریتاردر

اینتاردر مانند ریتاردر یک سیستم ترمز کمکی سبک و کم‌حجم است که در کنار سیستم انتقال قدرت در خودروهای سنگین همچون کامیون و کشنده، تریلی و اتوبوس نصب می‌شود. این سیستم با ایجاد مقاومت در برابر چرخش دیفرانسیل، به کاهش سرعت و توقف خودرو کمک می‌کند که در دو نوع متفاوت هیدرولیکی و الکترومغناطیسی عرضه می‌شود. نوع هیدرولیکی از روغن هیدرولیک برای ایجاد مقاومت در برابر چرخش دیفرانسیل استفاده کرده و نوع الکترومغناطیسی از میدان مغناطیسی برای ایجاد مقاومت در برابر چرخش دیفرانسیل استفاده می‌کند.

Intarder

اجزای اصلی این سیستم مبدل گشتاور است که انرژی جنبشی چرخ‌ها را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند؛ همچنین سیلندر هیدرولیک است که انرژی هیدرولیکی را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده و به دیفرانسیل اعمال می‌کند. سیستم کنترل، وظیفه تنظیم کردن میزان مقاومت ایجاد شده توسط این سیستم را بر اساس نیاز راننده بر عهده دارد. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، سیستم کنترل این سیستم فعال می‌شود. سیستم کنترل، میزان مقاومت مورد نیاز را بر اساس سرعت خودرو و شرایط جاده تعیین می‌کند و در نتیجه مقاومت ایجاد شده توسط این سیستم باعث کاهش سرعت خودرو در مواقع ترمزگیری می‌شود. در ادامه با اینتاردر، تفاوت آن با ریتاردر، مزایای استفاده از این سیستم و همچنین نکاتی در رابطه با استفاده از آن بیشتر آشنا خواهید شد.

اینتاردر و ریتاردر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اینتاردر با ایجاد مقاومت در برابر چرخش دیفرانسیل به کاهش سرعت و توقف خودرو کمک کرده در حالی که ریتاردر از موتور خودرو جهت ایجاد مقاومت در برابر چرخش چرخ‌ها استفاده می‌کند. تفاوت در محل نصب این دو سیستم به این صورت است که این سیستم در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شده و ریتاردر به موتور خودرو متصل می‌شود. اینتاردر برای کاهش سرعت و توقف ماشین در شرایط مختلف قابل استفاده است و ریتاردر بیشتر برای کنترل سرعت ماشین در سراشیبی‌ها استفاده می‌شود.

retarder

از مزایای این سیستم افزایش عمر لنت‌های ترمز، ایمنی، کاهش استهلاک موتور و کمک به کنترل بهتر سرعت است. اما ریتاردر به راننده کمک می‌کند تا سرعت خودرو را در سراشیبی‌ها به طور موثرتری کنترل کرده و از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. از معایب این سیستم بالاتر بودن قیمت نسبت به ریتاردر و پیچیدگی فنی بیشتری که دارد است. همچنین ریتاردر قدرت ترمز گیری کمتری به نسبت داشته و ممکن است به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز داشته باشد. 

مزایا استفاده از اینتاردر

کامیون و کشنده‌ها در هر صورت به دلیل نیاز به ترمزگیری سنگین نیاز به یک سیستم ترمز کمکی قوی دارند؛ اینتاردر ویژگی‌ و کاربردهای زیادی بین سیستم‌های کمکی ماشین سنگین‌ دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت.

کاهش ساییدگی لنت‌های ترمز: اینتاردر تا حد زیادی وظیفه ترمزگیری را از لنت‌ها بر عهده می‌گیرد، در نتیجه عمر لنت‌ها افزایش می‌یابد و نیاز به تعویض آن‌ها کمتر می‌شود.
افزایش ایمنی: این سیستم به راننده کمک کرده تا در شرایط مختلف، به‌خصوص در شیب‌های تند، به‌طور موثرتری ترمز کند و از بروز حادثه تا حد زیادی جلوگیری شود.
کاهش استهلاک موتور: استفاده از این سیستم به جای ترمزگیری مداوم با لنت‌ها، از داغ شدن بیش از حد موتور و استهلاک آن جلوگیری می‌کند.
کنترل بهتر سرعت: این سیستم به راننده کمک کرده تا سرعت خودرو را در محدوده دلخواه نگه دارد و از افزایش ناگهانی سرعت در سراشیبی‌ها جلوگیری کند.

difference between intarder and retarder

نکات مهم هنگام استفاده از اینتاردر

قبل از استفاده از اینتاردر، راننده باید با نحوه عملکرد این سیستم از جمله نحوه فعال شدن، نحوه تنظیم میزان مقاومت سیستم و نحوه عملکرد آن در شرایط مختلف آشنا باشد. راننده باید از این سیستم در شرایط مناسب همچون کاهش سرعت و توقف در شرایط مختلفی مانند شیب‌های تند استفاده کند. همچنین جا دارد به این نکته اشاره داشت که استفاده از این سیستم در شرایطی مثل رانندگی در ترافیک، جاده‌های لغزنده و رانندگی در سرعت کم مناسب نیست.

این سیستم مانند هر سیستم دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری منظم از جمله بررسی روغن هیدرولیک، بررسی لنت‌های ترمز و بررسی اتصالات و شیلنگ‌ها دارد.  علاوه بر موارد ذکر شده نیاز است که راننده به هشدارهای سیستم توجه کند و در صورت بروز مشکل به تعمیرکار متخصص مراجعه کند. همچنین از رانندگی با سرعت زیاد در شیب‌های تند خودداری کرده و همیشه از لنت‌های ترمز سالم استفاده کند.

اینتاردر

کلام آخر

انتخاب بین اینتاردر و ریتاردر به نیازهای راننده و نوع کاربری خودرو بستگی دارد؛ اگر راننده به دنبال سیستم ترمز کمکی قدرتمند و ایمن است، اینتاردر انتخاب بهتری است. اما اگر راننده به دنبال سیستم ترمز کمکی برای کنترل سرعت در سراشیبی‌ها است، ریتاردر انتخاب مناسب‌تری می‌تواند باشد. همچنین شما می‌توانید جهت هرگونه اطلاعات از نحوه استفاده از این سیستم، تعمیر و... با کارشناسان تیتان دیزل در ارتباط باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران