صفحه نخست / اخبار / سیستم تشخیص تصادف FCW
تصاویر
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 452 نمایش

سیستم تشخیص تصادف FCW

سیستم تشخیص تصادف FCW یا Forward Collision Warning، یک فناوری پیشرفته ایمنی از سیستم‌های ایمنی اسکانیا است. این سیستم که در سری‌های جدید کشنده‌های اسکانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد برای جلوگیری از تصادفات از جلو استفاده می‌شود. سیستم FCW با استفاده از سنسور و تکنولوژی‌های مختلف، به راننده در مورد احتمال برخورد با یک مانع یا خودروی دیگر در جلوی خود هشدار می‌دهد. این سیستم انواع مختلفی دارد که عبارتند از سیستم‌های مبتنی بر رادار و سیستم‌های مبتنی بر دوربین؛ سیستم‌های مبتنی بر رادار از امواج رادار و سیستم‌های مبتنی بر دوربین از دوربین‌های دیجیتال  برای تشخیص اشیا در جلوی خودرو استفاده می‌کنند. همچنین نوع دیگر سیستم تشخیص تصادف FCW نوع ترکیبی است که از رادار و دوربین به طور همزمان جهت تشخیص مانع استفاده می‌کند.

این سیستم با مزایایی که دارد تا حد زیادی باعث کاهش خطر تصادفات، افزایش زمان واکنش راننده در مواقع ضروری و همچنین کاهش استرس رانندگی می‌شود. همچنین به طور قابل توجهی خطر تصادفات از جلو را کاهش داده و به راننده زمان بیشتری برای واکنش به موقعیت‌های خطرناک را می‌دهد. سیستم FCW می‌تواند به رانندگی آرام تر و با اعتماد به نفس بیشتر کمک کند؛ اما این سیستم در کنار مزایایی که دارد ممکن است معایبی مانند گران بودن و خطا در آب و هوای نامساعد داشته باشد. همچنین ممکن است راننده بیش از حد به این سیستم اعتماد کند و باعث کاهش هوشیاری راننده شود.

FCW system

سیستم تشخیص تصادف FCW چگونه کار می‌کند؟

سیستم FCW تقریبا مانند سیستم ایمنی LDW عمل کرده و از طریق سنسورهای مختلفی مانند رادار، دوربین و لیزر، محیط اطراف خودرو را رصد می‌کند که این سنسورها فاصله، سرعت و جهت حرکت اشیاء را در جلوی خودرو اندازه گیری می‌کنند. این سیستم با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط سنسورها احتمال برخورد با یک مانع یا خودروی دیگر را محاسبه می‌کند. سپس اگر سیستم احتمال برخورد را بالا تشخیص دهد، به راننده هشدار می‌دهد که این هشدار می تواند به صورت بصری (نمایش چراغ هشدار روی داشبورد)، شنیداری (صدای آژیر) یا لرزشی (لرزش فرمان یا صندلی) باشد.

در برخی از سیستم‌ها، در صورت عدم واکنش راننده به هشدار، سیستم ترمز خودکار فعال می‌شود و خودرو را به طور خودکار متوقف می‌کند. همچنین هنگام استفاده از این سیستم، راننده باید توجه کافی به مواردی همچون هوشیار بودن، تنظیم سرعت، حفظ فاصله و بررسی سیستم به طور مرتب داشته باشد. راننده باید حتی در مواقع استفاده از این سیستم، همیشه هوشیار باشد و به محیط اطراف خود توجه کند. همچنین با توجه به شرایط رانندگی، سرعت خود را تنظیم کرده و از سرعت مجاز تجاوز نکند؛ راننده باید فاصله مناسب با خودروی جلویی را حفظ کرده و سیستم را به طور مرتب بررسی کند تا از عملکرد صحیح آن مطلع شود.

scania truck in road

مزایای سیستم ایمنی FCW

از جمله مزایایی که این سیستم دارد، همکاری با دیگر سیستم‌های ایمنی مانند ترمز هوشمند AEB است که ترکیب این دو باعث فعال شدن ترمز خودرو بصورت خودکار می‌شود. همین امر باعث جلوگیری از تصادفات احتمالی شده یا در صورت وقوع، شدت آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است سیستم تشخیص تصادف FCW می‌تواند درصد قابل توجهی از تصادفات از جلو را کاهش دهد که این امر نشان دهنده هشدار به موقع به راننده و فرصت کافی برای واکنش و جلوگیری از برخورد است. در بسیاری از موارد، تصادفات به دلیل عدم واکنش به موقع راننده اتفاق می‌افتند؛ این سیستم با ارائه هشدار به موقع، زمان واکنش راننده را افزایش داده و به آن فرصت کافی برای ترمزگیری یا تغییر مسیر می‌دهد.

تصادفات از جلو می‌توانند منجر به جراحات جدی و خسارات مالی زیادی شوند؛ این سیستم با هشدار به راننده در مورد خطرات احتمالی، به رانندگی آرام تر و با اعتماد بیشتر کمک می‌کند که یکی از موارد جلوگیری از جراحات و خسارات مالی است. سیستم FCW با جلوگیری از تصادفات، به حفظ سلامت رانندگان و سرنشینان و همچنین جلوگیری از خسارات مالی کمک می کند. این سیستم با هشدار در مورد خطرات احتمالی، به راننده کمک کرده تا رانندگی تدافعی تری داشته باشد و از رفتارهای پرخطر مانند سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو خودداری کند. علاوه بر موارد ذکر شده، این سیستم مزایای جانبی همچون کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی را نیز به همراه دارد.

scania cabin

کلام آخر

کمپانی اسکانیا به عنوان یکی از پیشگامان در صنعت حمل و نقل سنگین، همواره در تلاش برای ارتقای ایمنی رانندگی و ارائه راه حل‌های نوآورانه در این زمینه بوده است. مجهز بودن بسیاری از کامیون‌ و کشنده‌های اسکانیا به سیستم تشخیص تصادف FCW، نشان دهنده تعهد این کمپانی به حفظ سلامت رانندگان و سرنشینان و همچنین کاهش تصادفات در جاده‌ها است. همچنین شما می‌توانید جهت هرگونه اطلاع از خدمات فنی و پس از فروش کامیون و کشنده‌های خود به نمایندگی‌های مجاز تیتان دیزل مراجعه کنید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران