صفحه نخست / اخبار / سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEB
تصاویر
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 1819 نمایش

سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEB

ترمز اضطراری پیشرفته (Advanced Emergency Brake)، یکی از سیستم‌های ایمنی اسکانیا است که می‌تواند به رانندگان کمک کند تا از برخورد با وسایل نقلیه یا اشیاء دیگر جلوگیری کنند یا در صورت برخورد، شدت آن را کاهش دهند. ترمز اضطراری پیشرفته (AEB)، نوعی سیستم پیشرفته است که با زیر نظر داشتن جاده به صورت هوشمند، هنگام تشخیص و دریافت مانع، در صورت عدم دریافت اقدامی از سمت راننده، ترمز خودرو را خودکار و کاملا هوشمند، اعمال می‌کند. این سیستم ایمنی، از طریق حسگر‌هایی همچون دوربین‌ها، رادارها یا لیدارها برای نظارت بر جاده‌ پیش رو و تشخیص خطرات احتمالی استفاده می‌کند.

AEB system

هنگام وقوع حوادث، در صورتی که راننده به اندازه کافی سریع واکنش نشان ندهد، این سیستم ایمنی پیشرفته به طور خودکار ترمز را برای جلوگیری یا کاهش ضربه اعمال می‌کند. سیستم ترمز اضطراری AEB بسته به نوع سنسورها، الگوریتم‌های نرم‌افزار و ویژگی‌های خودرو، از نظر عملکرد می‌تواند متفاوت باشد. به این شکل که برخی از سیستم‌های AEB توانایی کار کردن فقط در سرعت‌های پایین را داشته و برخی دیگر توانایی کار در سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها را دارند. علاوه بر این، برخی از سیستم‌های AEB فقط می‌توانند وسایل نقلیه را شناسایی کنند؛ در حالی که برخی دیگر می توانند عابران پیاده، دوچرخه سواران یا حیوانات را نیز تشخیص دهند.

مزایا و چالش‌های ترمز اضطراری پیشرفته AEB

سیستم‌های AEB، اواسط دهه 2000  فقط بر روی خودروهای لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما امروزه استفاده از این فناوری تبدیل به نوعی سیستم پیشرفته رایج بین تمام کشورها و اکثر خودروها شده است. خوشبختانه با روی کار آمدن سیستم ترمز پیشرفته، امنیت و راحتی رانندگان تا حد قابل توجهی حین رانندگی افزایش یافته است. بارزترین ویژگی ترمز اضطراری پیشرفته، افزایش ایمنی حین رانندگی، جلوگیری و کاهش تعداد و شدت تصادفات خودرو با عابر پیاده و خودروهای دیگر است. از ویژگی‌های دیگر این سیستم علاوه بر بالا بردن سطح تکنولوژی و کیفیت خودروها، کاهش آلودگی محیط زیست، به دلیل جلوگیری از ترمزهای ناگهانی است. در ادامه به برخی از چالش‌های استفاده از سیستم ترمز AEB اشاره‌ای خواهیم داشت.

advanced emergency system

هزینه بالا: نصب و تعمیر این سیستم ممکن است در برخی از خودروها هزینه بالایی داشته باشد که می‌تواند چالش برانگیزترین موضوع استفاده از سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEB باشد.
عدم تطابق با شرایط رانندگی مختلف: این سیستم ممکن است در شرایط رانندگی مختلف مانند جاده‌های برفی، مه‌آلود یا شلوغ، به‌درستی عمل نکند و خطر تصادف را افزایش دهد. برای حل این مشکل، شاید لازم باشد که این سیستم را با تکنولوژی‌های جدیدتر و دقیق‌تر مجهز و آن را با شرایط محیطی متنوع آزمایش کرد.
احتمال واکنش نادرست: این سیستم ممکن است در برخی موارد مانند تشخیص اشیاء کوچک، حیوانات یا اشخاص، اشتباه کند و به‌صورت ناخواسته ترمز کرده یا از ترمز کردن خودداری کند.

نحوه کار و محدودیت استفاده از سیستم ترمز اضطراری AEB

نحوه عملکرد سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEB به این صورت است که ابتدا محیط اطراف خودرو را به‌و‌سیله حسگرهای نصب شده در جلوی خودرو یا در پشت آینه وسط، زیر نظر می‌گیرد. سپس هنگام شناسایی موانع منجر به تصادف، شروع به محاسبه کردن فاصله و سرعت خودرو با آن‌ها می‌کند. در ادامه، از طریق پیام هشدار صوتی به راننده هشدار داده و احتمال برخورد و نیاز به ترمزگیری را اطلاع می‌دهد. در صورت توجه راننده و فشار دادن پدال ترمز، هشدار متوقف شده و سیستم AEB عملیات خود را از اول شروع می‌کند.

scania AEBS

اما در صورت عدم توجه راننده، این سیستم به صورت خودکار شروع به ترمزگیری به صورت هوشمند کرده و خودرو را متوقف می‌کند یا شدت برخورد با مانع را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از طرفی دیگر، ممکن است استفاده از این سیستم کاهش توجه و مسئولیت راننده را در بر داشته باشد. سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEB، ممکن است باعث شود که راننده به این سیستم بیش از حد اعتماد کرده و توجه و مسئولیت خود را در رانندگی کاهش دهد. برای حل این مشکل، لازم است رانندگان درباره نحوه کار و محدودیت‌های این سیستم، آموزش‌های لازم را ببینند؛ همچنین در کنار استفاده از سیستم‌های ایمنی، همچنان کنترل خودرو را در دست داشته باشند.

کلام آخر

سیستم‌های ایمنی، بخش مهمی از خودروهای سنگین هستند که تا حد قابل توجهی باعث تضمین ایمنی راننده، حین رانندگی در جاده می‌شود. سیستم ترمز اضطراری پیشرفته AEB یکی از تکنولوژی‌های ایمنی خودرو است که با فناوری پیشرفته‌ای که دارد تا حد زیادی از وقوع تصادفات جلوگیری می‌کند. اما برای بهره‌برداری بهتر از این سیستم، لازم است که رانندگان درباره نحوه کار و محدودیت‌های آن آگاهی لازم را داشته باشند و همیشه توجه و مسئولیت خود را در رانندگی حفظ کنند.
جهت نحوه آشنایی کار با این سیستم یا خدمات پس از فروش، با کارشناسان تیتان دیزل در ارتباط باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران