صفحه نخست / اخبار / روغن موتور تیتان دیزل
تصاویر
  • زمان مطالعه 8 دقیقه
  • 910 نمایش

روغن موتور تیتان دیزل

سال‌ها پیش روغن، برای عملکرد و صرفه‌جویی در خودرو بی‌اهمیت تلقی می‌شد. در طول سال‌ها، روغن‌ها از نظر درجه اهمیت و ترکیب توسعه یافته‌اند که بخشی از آن به دلیل تقاضا برای پاسخگویی به پیچیدگی فزاینده پیشرانه‌ها و تا حدودی به دلیل تکامل علم، آزمایش و مشخصات در سراسر صنعت نفت است. از طریق در دسترس بودن روغن‌های پایه، افزودنی‌ها و اصلاح‌کننده‌های ویسکوزیته، روغن‌های موتور و گیربکس اکنون انعطاف‌پذیری بیشتری را در برآوردن نیازهای دقیق خودرو ارائه می‌دهند. هنگامی که نیاز عملکردی خودروهای اسکانیا را در نظر می‌گیریم، این موضوع بسیار مرتبط است. کیفیت روغن‌های موجود در بازار و در بین تولیدکنندگان می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، مشخصات روغن‌های موجود، عموماً در برابر کارایی بالای قوای محرکه اسکانیا کمتر بهینه هستند. بر اساس همین چالش بود که شرکت تیتان دیزل تصمیم به تولید روغن کرد. در این مقاله با معرفی روغن موتور تیتان دیزل با ما همراه باشید.

engine oil

روغن موتور مهندسی شده برای عملکرد بهینه و اقتصادی

شرکت تیتان دیزل ترکیبات خود را برای ارائه بهترین عملکرد و از لحاظ اقتصادی، متعادل  با قیمت روغن، فرموله می‌کند که نتایج زیر را در پی دارد:
- کاهش مصرف سوخت و در نتیجه هزینه های سوخت
- حداکثر فواصل تعویض روغن متناسب با قطعات اسکانیا
- حفاظت کامل از قطعات قوای محرکه که منجر به افزایش طول عمر قطعات و مقادیر ارزش افزوده بالاتر می‌شود.
- حداکثر فاصله زمانی تعویض قطعات گران سیستم کنترل آلایندگی 
- به حداقل رساندن مصرف روغن
- انطباق کامل با قوانین شیمیایی و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی

برای دستیابی به این هدف، شرکت تیتان دیزل هنگام آزمایش و تعیین ترکیبات روغن، بسیار فراتر از استانداردهای صنعت روغن در کشور رفته است. علاوه بر آزمایش‌های انجام شده، مخلوط‌های روغن در معرض کاربردهای واقعی در انواع عملکردها و اقلیم‌های آب و هوایی مختلف قرار می‌گیرند. این یک سناریوی آزمایش واقع بینانه و در نتیجه داده‌های قابل اعتمادتر در ارزیابی مناسب بودن عملکرد مخلوط روغن، ارائه می‌دهد. هیچ ترکیب روغن دیگری در کاربردهای واقعی در خودروهای اسکانیا آزمایش نشده است. این موضوع، تیتان دیزل را در موقعیت منحصر به فردی برای فرموله کردن، آزمایش و تعیین ترکیب روغن عالی برای موتورها، محورها و گیربکس‌های اسکانیا قرار می‌دهد.

titan diesel oil motor

نقش روغن در موتورها و گیربکس‌های با کارایی بالا

بسیاری از اجزای خودروهای امروزی، با راندمان و عملکرد بالای مهندسی طراحی شده و کار می‌کنند. در نتیجه، بسیاری از قطعات در موتورهای خودروهای امروزی دارای لقی کمتر از یک هزارم میلی‌متر هستند و به طور فزاینده‌ای از مواد جدید که نیاز به روغن‌های خاص دارند، ساخته می‌شوند. توسعه فنی این قطعات، تقاضاهای جدیدی را برای روغن موتور و گیربکس ایجاد می‌کند و روغن را به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای پیشرانه‌های امروزی، با عملکرد بالا معرفی می‌کند. برای به دست آوردن کارایی بهینه، موتورهای با کارایی بالا و انتقال نیرو به ترکیبات روغنی با دقت آزمایش شده نیاز دارند تا حداکثر کارایی و دوام را تسهیل کنند.

خواص و ویژگی‌های پایه

عملکرد اصلی روغن ایجاد یک مانع نازک و لغزنده بین دو سطح فلزی متحرک به منظور کاهش اصطکاک، انتقال ناخالصی‌ها و دفع گرما، در نتیجه جلوگیری از سایش و بهبود مصرف سوخت است. جدا از این ویژگی‌های پایه، بسیار مهم است که روغن‌ها می‌توانند ویسکوزیته (ضخامت) مناسب را در دماهای عملیاتی مختلف، به منظور اطمینان از ضخامت صحیح لایه روغن در همه اجزا، در هر زمان ارائه و حفظ کنند. علاوه بر این، یک روغن مؤثر، از هرگونه تأثیر منفی بر سیستم‌های کنترل آلایندگی مانند مبدل کاتالیزوری و فیلتر ذرات، جلوگیری کرده و از خود در برابر تخریب محافظت می‌کند؛ در نتیجه فواصل تعویض روغن، طولانی‌تر می‌شود. نقش روغن ها بسیار فراتر از روانکاری است. روغن‌های خودروهای امروزی، به طور فزاینده‌ای با دقت مهندسی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها خواص مهمی را در طول عملکرد بالا نشان می‌دهند. ما از طریق ترکیب بهینه روغن‌های پایه و بسته‌های افزودنی، به این مهم دست می‌یابیم.

motor oil

خصوصیات منحصر به‌فرد و خواص روغن‌های با کارایی بالا

محافظت از سایش
ویژگی‌ روغن‌های پایه به طور طبیعی می‌تواند محافظت در برابر سایش را ارائه دهد. با این حال، برای اطمینان از سطح و میزان حفاظت از سایش مورد نیاز موتورها و گیربکس‌های مدرن با عملکرد بالا، افزودنی‌های روغن مورد نیاز است. در تمام قسمت‌های قوای محرکه، سطوح فلزی متحرک به طور مرتب با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند و باعث ایجاد گرما و سایش می‌شوند. برای مقابله با این موضوع، مواد افزودنی ضد سایش و اصطکاک به روغن اضافه می‌شوند. این افزودنی‌ها طوری طراحی شده‌اند که با سطوح فلزی داغ واکنش نشان دهند تا یک لایه محافظ روی سطح قطعه تشکیل شود که منجر به کاهش سایش و در برخی موارد، مانند روغن تیتان، کاهش مصرف سوخت می‌شود.

محدوده دما
درجه بندی ویسکوزیته (ضخامت) یکی از ویژگی‌های مهم خواص روغن پیشرانه است و برای به حداقل رساندن اصطکاک و سایش ضروری است. با این حال، خواص طبیعی روغن‌ها به این معنی است که با افزایش دمای آن، ویسکوزیته آن به طور طبیعی کاهش پیدا کرده و جریان آن ویژگی‌ها تغییر می‌کند؛ به این معنی که راحت‌تر جریان می‌یابد و لایه‌های نازک‌تری روی اجزای موتور و گیربکس تشکیل می‌دهد. برای عملکرد بهینه موتور و گیربکس، ویسکوزیته در حالت ایده‌آل در تمام دماها، بدون تغییر باقی می‌ماند. روغن‌های موتور می‌توانند در دمای محیطی زیر صفر کار کنند و در حین کارکرد در دماهای بسیار بالا کار کنند. در این محدوده دمایی بین زیر صفر و بالای صفر، درجه‌ای که درجه ویسکوزیته روغن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، باید حداقل باشد. این با افزودن اصلاح کننده‌های ویسکوزیته به روغن پایه، به منظور حفظ ویژگی‌های جریان مورد نظر روغن در دماهای پایین و بالا به دست می‌آید.

Scania motor oil

ظرفیت تمیز کردن روغن موتور تیتان دیزل

تغییرات دما می‌تواند باعث کاهش کیفیت روانکاری روغن و در نتیجه منجر به تولید رسوبات روی اجزا و در موارد شدید، رسوبات کربن مانند می‌شود. برای مقابله با این، تثبیت کننده‌هایی مانند آنتی اکسیدان‌ها به روغن پایه اضافه می‌شود. به طور کلی، موتور یک محیط بسیار تهاجمی برای روغن است و در معرض گازهای احتراق زا، قرار می‌گیرد که حاوی دوده نیز هستند که وارد روغن می‌شوند. با اضافه کردن افزودنی‌ها به روغن پایه، از تشکیل توده‌های کوچک متعدد جلوگیری می‌شود که  به مرور می‌تواند باعث غلیظ شدن روغن، ایجاد لجن و رسوب در موتور و پیستون‌ها شوند. علاوه بر این، افزودنی‌های شوینده یک عنصر ضروری برای کمک به تمیز نگه داشتن موتور هستند.

سازگاری موتور و گیربکس

یک موتور و گیربکس مدرن با کارایی بالا از مواد مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و سرب و همچنین قطعات لاستیکی در عناصر آب بندی مثل کاسه نمدها و واشرها ساخته می‌شوند. به این ترتیب، روغن‌ها باید سازگاری روان‌کننده یکسانی را با هر یک از مواد و پوشش‌های مختلف موتور نشان دهند، بدون اینکه آسیبی مانند خوردگی یا سایر حملات شیمیایی ایجاد کنند.

حداقل تاثیر بر سیستم کنترل آلایندگی

سیستم‌های کنترل آلایندگی مانند مبدل کاتالیستی که آخرین الزامات آلایندگی را برآورده می‌کنند، پیچیده، گران و حساس به آسیب هستند. به این ترتیب، روغن‌های موتور با کارایی بالا باید برای محافظت از عملکرد و طول عمر چنین سیستم‌هایی مهندسی شوند. در حالت عادی مقداری روغن وارد محفظه احتراق شده،  سوخته و وارد سیستم اگزوز می‌شود. در اینجا عناصر موجود در روغن می‌توانند با سیستم کاتالیست، واکنش شیمیایی داشته و عملکرد آن را کاهش دهند. به عنوان مثال، فسفر و گوگرد می‌توانند به کاتالیزور آسیب وارد کنند و خاکستر فلزی (از کلسیم، منیزیم، روی و سایر افزودنی‌های فلزی موجود در روغن) می‌تواند فیلتر ذرات را مسدود کند.

Scania Truck motor oil

سمی نبودن

برای اطمینان از سلامت و ایمنی پرسنل در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید، روغن‌های موتور و گیربکس با کارایی بالا نباید حاوی ترکیبات یا عناصر سمی یا خطرناک باشند. علاوه بر این، دستورالعمل‌های روشنی باید برای اطمینان از حمل و نقل ایمن در کارگاه و سلامت رانندگان خودرو ارائه شود.

کلام آخر

عملکرد خودروی شما به انتخاب روغن موتور مناسب بستگی دارد. استفاده از روغن نامناسب یا کیفیت پایین، ممکن است باعث آسیب دیدن موتور، کاهش بازدهی سوخت، افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و در نهایت کاهش ارزش خودروی شما شود. جهت جلوگیری از مشکلاتی این چنینی، باید از روغن موتوری استفاده کنید که با نوع و مدل خودروی شما سازگار باشد. روغن موتور تیتان دیزل یک روغن با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی و پیشرفته است که جهت ارائه بهترین عملکرد، کاملا مورد آزمایش‌های لازم قرار گرفته است. این روغن با فرمولاسیون منحصر به فرد، دارای خصوصیاتی همچون ضد سایش بودن، شوینده و ضد خوردگی است که باعث می‌شود موتور خودروی شما همواره تمیز، خنک و روان باشد. روغن موتور تیتان دیزل بطور اختصاصی برای کشنده‌های اسکانیا تولید شده اما برای کامیون و کشنده‌های دیگر نیز کاملا مناسب است. جهت اطلاعات بیشتر، قیمت و… با نمایندگی‌های تیتان دیزل در تماس باشید و جهت خرید به نمایندگی‌های مجاز تیتان دیزل در سراسر کشور مراجعه کنید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران