صفحه نخست / اخبار / دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک
تصاویر
  • زمان مطالعه 3 دقیقه
  • 118 نمایش

دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک

دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک می‌تواند وابسته به عوامل مختلفی باشد؛ از جمله کمبود یا کیفیت پایین روغن هیدرولیک، خرابی پمپ فرمان، مشکلات جعبه فرمان و… . هر راننده‌ای تجربه رانندگی با خودرویی که فرمانش سفت شده را دارد که این مشکل نه تنها رانندگی را خسته کننده می‌کند، بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. تشخیص علت دقیق این مشکل، نیاز به بررسی دقیق توسط یک مکانیک ماهر دارد اما آشنایی با علائم و دلایل رایج این مشکل می‌تواند به راننده کمک کند تا زودتر مشکل را شناسایی کرده و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل مختلف سفت شدن فرمان هیدرولیک و تشخیص علت آن بپردازیم.

چه دلایلی باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک می‌شود؟

سفت شدن فرمان هیدرولیک یکی از مشکلاتی است که رانندگان زیادی ممکن است با آن مواجه شوند که این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ برای مثال، یکی از مهم‌ترین این دلایل کاهش یا آلودگی روغن هیدرولیک است؛ روغن هیدرولیک وظیفه روانکاری و انتقال نیرو در سیستم فرمان را دارد که با کاهش مقدار یا کاهش کیفیت این روغن اصطکاک افزایش یافته  و فرمان سفت می‌شود. بعلاوه، خرابی پمپ فرمان می‌تواند باعث سفت شدن فرمان شود؛ در واقع، پمپ فرمان با ایجاد فشار روغن، نیروی لازم برای چرخاندن فرمان را فراهم می‌کند و خرابی این قطعه باعث کاهش فشار روغن و در نتیجه سفت شدن فرمان خواهد شد. همچنین، مشکلات مربوط به جعبه فرمان مانند سایش دنده‌ها یا وجود هوا در سیستم می‌توانند باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری می‌توانند در سفت شدن فرمان هیدرولیک نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به خرابی یا آسیب دیدگی تسمه‌های محرک پمپ فرمان، وجود نشتی در لوله‌ها و اتصالات سیستم هیدرولیک و خرابی سیبک‌های فرمان اشاره کرد. به علاوه، افزایش غلظت روغن هیدرولیک در اثر استفاده طولانی مدت یا استفاده از روغن نامناسب می‌تواند باعث افزایش اصطکاک و سفت شدن فرمان شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که در برخی موارد، سفت شدن فرمان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر در سیستم تعلیق یا فرمان خودرو باشد.

تشخیص علت سفت شدن فرمان + علائم

برای تشخیص علت دقیق سفت شدن فرمان هیدرولیک، می‌توان به چند نکته مهم توجه کرد؛ ابتدا، به صدای غیرعادی مانند ناله یا زوزه هنگام چرخاندن فرمان گوش داد. این صداها ممکن است نشانه وجود مشکل در پمپ فرمان یا سایر اجزای سیستم باشد. سپس، توجه به نشتی روغن هیدرولیک؛ وجود لکه‌های روغن زیر خودرو یا کاهش سطح روغن در مخزن، می‌تواند نشان‌دهنده نشتی در لوله‌ها یا اتصالات باشد. همچنین، بررسی میزان مقاومت فرمان در حالت سکون و حرکت خودرو می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد مشکل به راننده بدهد. اگر فرمان در حالتی که بی حرکت است سفت باشد احتمالاً مشکل از پمپ فرمان یا جعبه فرمان است. اما اگر فرمان در هنگام حرکت سفت می‌شود، ممکن است مشکل از روغن هیدرولیک یا سایر اجزای سیستم باشد.

علاوه بر موارد فوق، بررسی دقیق وضعیت تسمه‌های محرک پمپ فرمان، سیبک‌های فرمان و سایر اجزای مرتبط با سیستم فرمان می‌تواند در تشخیص مشکل مفید باشد. در صورتی که خود راننده قادر به تشخیص دقیق علت مشکل نباشد بهتر است خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهد. مکانیک با استفاده از ابزارهای تشخیصی و تجربه خود می‌تواند مشکل را دقیقاً شناسایی کرده و اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهد. در واقع، تشخیص زودهنگام و رفع مشکل سفت شدن فرمان، از بروز مشکلات جدی‌تر در سیستم فرمان خودرو جلوگیری می‌کند و ایمنی رانندگی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی دلایل مختلف سفت شدن فرمان هیدرولیک و روش‌هایی برای تشخیص خرابی این مشکل پرداختیم. این اتفاق اگرچه ممکن است در ابتدا مشکل کوچکی به نظر برسد، اما می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر در سیستم فرمان خودرو باشد که اغلب هم نتیجه عدم نگهداری صحیح از خودرو است. در واقع، با انجام سرویس‌های دوره‌ای مرتب، تعویض به موقع روغن هیدرولیک و بررسی منظم سیستم فرمان می‌توان از بروز این مشکل و افزایش هزینه‌های تعمیر تا حدی جلوگیری کرد. 

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران