صفحه نخست / اخبار / نحوه استفاده از ترمز تپه
تصاویر
  • زمان مطالعه 3 دقیقه
  • 497 نمایش

نحوه استفاده از ترمز تپه

ترمز تپه یا (HAS) نوعی سیستم کمکی ترمز گیری در سراشیبی است که در وسیله نقلیه سنگین مانند کامیون و کشنده‌های اسکانیا برای کاهش سرعت و حفظ کنترل خودرو هنگام حرکت در سراشیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم با استفاده از ترمز موتور یا ترمزهای کمکی عمل کرده و به راننده کمک می‌کند تا بدون نیاز به استفاده مداوم از ترمزهای اولیه، سرعت خودرو را کنترل کند. این سیستم به عنوان یک ترمز کمکی علاوه بر کنترل بهتر ماشین کاربردهای مختلف دیگری از جمله وارد شدن فشار کمتر به لنت‌های ترمز و افزایش عمر آن‌ها را به همراه دارد.

Hill hold system

همچنین استفاده از این ترمز باعث می‌شود راننده کنترل بهتری بر خودرو داشته باشد و از اتفاقاتی همچون تصادفات و لغزش در سراشیبی‌ها جلوگیری شود. دو نوع اصلی ترمز تپه یعنی هیدرولیکی و پنوماتیکی وجود دارد؛ هیدرولیکی از سیستم هیدرولیک خودرو و پنوماتیکی از سیستم هوای فشرده خودرو برای فعال کردن ترمزهای کمکی استفاده می‌کند. در این مطلب قصد داریم به معرفی و نحوه عملکرد این ترمز، مزایا و معایب آن و… بپردازیم.

نحوه عملکرد ترمز تپه + نکاتی مهم هنگام استفاده

رانندگی در سربالایی‌ می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به خصوص برای رانندگان ماشین سنگین؛ اما با سیستم‌های ایمنی اسکانیا مانند ترمز تپه، این چالش تا حد زیادی آسان‌تر شده است. این سیستم هوشمند به راننده کمک می‌کند تا بدون نیاز به استفاده مداوم از پدال ترمز، به راحتی در سربالایی‌ها حرکت کند. برای استفاده از این سیستم، ابتدا باید جریان برق خودرو روشن باشد و کلید ترمز تپه فشار داده شده تا چراغ آن روشن شود. سپس پدال ترمز فشار داده شود تا یک صدای تق به گوش رسد و پس از شنیدن صدا، پدال ترمز رها شود. همچنین هرچه پدال ترمز محکم‌تر فشار داده شود، ترمز تپه قوی‌تر عمل می‌کند.

scania truck

این سیستم تا زمانی که با کلید خود خاموش نشود، فعال باقی می‌ماند؛ حتی اگر هنگام خاموش کردن خودرو، ترمز تپه روشن باشد، با روشن شدن مجدد خودرو، نیازی به فعال کردن دوباره آن نیست. همچنین در صورتی که فشار ترمز پایین بوده یا سیستم ABS هنگام ترمزگیری فعال باشد، این سیستم عمل نمی‌کند.

مزایای استفاده از ترمز تپه (HAS)

از مهم‌ترین مزایای استفاده از ترمز تپه افزایش ایمنی است که به حفظ تعادل و کنترل خودرو در سربالایی‌ها کمک کرده و از بروز تصادفات احتمالی جلوگیری می‌کند. همچنین با استفاده از سیستم HAS فشار کمتری به لنت‌های ترمز وارد شده که باعث کاهش ساییدگی و پارگی لنت‌های ترمز و در نهایت افزایش عمر آن‌ها می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از این سیستم کاهش استهلاک موتور و کاهش مصرف سوخت است؛ چرا که ترمز موتور با استفاده از گازهای خروجی اگزوز برای کاهش سرعت به کاهش مصرف سوخت نیز کمک می‌کند. همچنین با استفاده از این سیستم، دیگر نیازی به فشار مداوم پدال ترمز در سربالایی‌ها نیست که در نتیجه باعث کاهش فشار وارده به راننده می‌شود.

Hill hold system in scania truck

کلام آخر

کمپانی اسکانیا با ارائه جدیدترین فناوری‌ها و سیستم‌های ایمنی، همواره در تلاش است تا رانندگی را برای رانندگان خود آسان‌تر و ایمن‌تر کند که ترمز تپه فقط یکی از نمونه‌های این تعهد است. تمام کامیون و کشنده‌های نسل جدید اسکانیا به این سیستم مجهز هستند و رانندگان می‌توانند در صورت مواجه با هرگونه مشکل، خرابی و… به نمایندگی‌های مجاز شرکت تیتان دیزل، تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران مراجعه کنند.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران