صفحه نخست / اخبار / یاتاقان متحرک و ثابت اسکانیا
تصاویر
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • 368 نمایش

یاتاقان متحرک و ثابت اسکانیا

یاتاقان اسکانیا از جمله قطعات حیاتی اسکانیا در موتور کامیون و کشنده‌های این کمپانی است که نقش مهمی در عملکرد روان و بدون اصطکاک موتور دارد. این قطعه جنبه حفاظتی داشته که وظیفه اصلی آن کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک موتور مانند میل لنگ و شاتون است. این قطعه از مواد باکیفیت و با ضریب اصطکاک پایین ساخته می‌شود تا در برابر سایش و پارگی مقاوم باشد. همچنین این قطعه دارای شیارهای روغن‌کاری شده است که روغن موتور را به طور دائم به محل تماس بین سطوح یاتاقان و میل‌لنگ یا شاتون متنقل می‌کند. در ادامه این مطلب با انواع یاتاقان اسکانیا، علائم خرابی و نکاتی در رابطه با افزایش طول عمر این قطعه همراه باشید.

scania bearings

انواع یاتاقان اسکانیا + ویژگی

در موتورهای اسکانیا از دو نوع یاتاقان اصلی یعنی یاتاقان متحرک و یاتاقان ثابت استفاده می‌شود؛ نوع ثابت داخل بلوک موتور قرار می‌گیرد و میل لنگ روی آن می‌چرخد. یاتاقان‌های ثابت از نوع یاتاقان‌های لغزشی هستند و برای کاهش اصطکاک بین میل لنگ و بلوک موتور از لایه‌ای از روغن استفاده می‌کنند. نوع ثابت این قطعه در سایز و مدل‌های مختلفی برای موتورهای مختلف ماشین‌های سنگین اسکانیا تولید می‌شوند. یاتاقان متحرک داخل شاتون قرار می‌گیرد و به میل لنگ متصل شده و در سایز و مدل‌های مختلف برای موتورهای مختلف کمپانی اسکانیا تولید می‌شود.

scania trucks bearings

یاتاقان‌های اسکانیا از مواد باکیفیت و با ضریب اصطکاک پایین ساخته می‌شوند که همین امر باعث شده تا در برابر سایش و پارگی مقاومت زیادی داشته باشند. همچنین این قطعه اسکانیا دارای شیارهای روغن‌کاری هستند که روغن موتور را به طور دائم به محل تماس بین سطوح یاتاقان و میل‌لنگ یا شاتون منتقل می‌کنند. همچنین باید به خاطر داشت که برای افزایش طول عمر یاتاقان‌های اسکانیا استفاده از روغن موتور مناسب و همچنین تعویض به موقع روغن بسیار واجب و تاثیرگذار است. در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی یاتاقان مانند صدای تق تق یا کوبیدن از موتور باید راننده در اسرع وقت به یک تعمیرکار و کارشناس متخصص در نمایندگی‌های مجاز اسکانیا مراجعه کند. در ادامه مطلب چند مورد از علائم حیاتی خرابی این قطعه را معرفی خواهیم کرد.

علائم خرابی یاتاقان متحرک و ثابت اسکانیا + نکاتی جهت افزایش طول عمر

چند مورد از مهم‌ترین علائم خرابی یاتاقان اسکانیا عبارت است از صدای تق تق یا کوبیدن از موتور، کاهش فشار روغن و گرم شدن بیش از حد موتور. صدای تق تق به دلیل یاتاقان و برخورد سطوح فلزی به یکدیگر ایجاد می‌شود و خرابی یاتاقان‌ها می‌تواند منجر به افزایش اصطکاک و گرم شدن بیش از حد موتور شود. همچنین اگر یاتاقان خراب شده باشد ممکن است روغن موتور به درستی در سطوح یاتاقان گردش نکند و منجر به کاهش فشار روغن شود.

bearings

نکاتی برای افزایش طول عمر یاتاقان اسکانیا:

استفاده از روغن موتور مناسب: استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا و ویسکوزیته برای موتور کامیون و کشنده‌های اسکانیا.
تعویض روغن موتور به موقع: تعویض روغن موتور مطابق با برنامه تعمیر و نگهداری کامیون.
کنترل منظم سطح روغن موتور: چک کردن مرتب سطح روغن موتور و در صورت نیاز، اضافه کردن روغن.
جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور: خودداری از رانندگی در شرایطی که موتور کامیون بیش از حد گرم می‌شود.

کلام آخر

انتخاب یاتاقان اسکانیا به موارد مختلفی از جمله مدل موتور، نوع یاتاقان و سایز مورد نیاز بستگی دارد. برای تعمیر یا تعویض این قطعه می‌توانید با کارشناسان تیتان دیزل، تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران در ارتباط باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران