صفحه نخست / اخبار / چراغ مه شکن ماشین سنگین
تصاویر
  • زمان مطالعه 3 دقیقه
  • 753 نمایش

چراغ مه شکن ماشین سنگین

چراغ‌ مه شکن ماشین سنگین یکی از قطعات اسکانیا است که به عنوان ناجی جاده‌های غبار آلود و مه‌ آلود عمل می‌کند؛ به این صورت که با پرتاب نور به سمت پایین و جلو، دید راننده را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و رانندگی را در شرایط نامساعد ایمن‌تر می‌کند. در شرایط نامناسبی مانند مه غلیظ، بارش باران و برف شدید که دید رانندگان به شدت محدود می‌شود استفاده از چراغ‌های معمولی خودرو کافی نیست و رانندگی به امری خطرناک تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی این قطعه بسیار کارآمد است و دید راننده و ایمنی را تا حد قابل توجهی بهبود می‌بخشد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این چراغ در شرایط مناسب ممنوع است چرا که نور این چراغ‌ها می‌تواند برای رانندگان دیگر آزاردهنده باشد. در ادامه با معرفی انواع چراغ مه شکن ماشین سنگین، زمان استفاده و انتخاب چراغ مناسب با ما همراه باشید.

fog light

این قطعه که در عقب و جلو ماشین‌های سنگین تعبیه شده‌ است در شرایطی همچون برف و باران شدید، مه غلیظ، گرد و غبار و شرایط جوی نامناسب این چنینی که باعث اختلال در دید راننده می‌شود بسیار کارآمد است. اما همانطور که استفاده در شرایط نامساعد از این قطعه کاربردی است، در شرایطی که نیاز به استفاده نیست نباید از آن استفاده کرد. همچنین برای استفاده از این چراغ‌ها به نکاتی دیگر باید توجه داشت؛ برای مثال هنگام رانندگی در مه غلیظ، علاوه بر چراغ‌های مه شکن، از چراغ‌های نور پایین نیز باید استفاده کرد. همچنین به طور منظم چراغ‌ها را باید بررسی و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

انواع چراغ مه شکن ماشین سنگین بر اساس نوع لامپ و محل نصب

چراغ مه شکن با لامپ هالوژن: این نوع چراغ‌ها از لامپ‌های هالوژن برای تولید نور استفاده می‌کنند. نور لامپ‌های هالوژن قوی و روشن است اما عمر کوتاهی دارند و در مقایسه با سایر چراغ‌ها مصرف انرژی بیشتری دارند.
چراغ مه شکن با لامپ LED: لامپ‌های LED عمر طولانی، مصرف انرژی کم و مقاومت بالایی در برابر ضربه و لرزش دارند. همچنین نور این لامپ‌ها به طور یکنواخت پخش می‌شود و زاویه تابش گسترده‌تری دارد.
چراغ مه شکن با لامپ زنون: لامپ‌های زنون نوری بسیار قوی و روشن دارند، اما قیمت آن‌ها به نسبت سایر چراغ‌ها بیشتر است.

مه شکن جلو: این نوع چراغ‌ها در سپر جلو و در ارتفاعی پایین‌تر از چراغ‌های اصلی نصب می‌شوند.
مه شکن عقب: این چراغ‌ها در قسمت عقب خودرو و معمولاً در زیر سپر نصب می‌شوند.
چراغ مه شکن سقفی: این نوع چراغ‌ها در سقف خودرو نصب شده و برای روشن کردن مسیر هنگام رانندگی در تاریکی شب و شرایط نامساعد مناسب هستند.
چراغ مه شکن داخل سپر: این نوع چراغ‌ها در داخل سپر و به گونه‌ای نصب می‌شوند که از دید مستقیم رانندگان دیگر مخفی باشند.

different types of fog light

نکاتی در خصوص انتخاب چراغ مه شکن مناسب

نوع لامپ: با توجه به مزایا و معایب هر نوع لامپ، لامپ مناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.
محل نصب: با توجه به نوع خودرو و نیاز خود، محل مناسب برای نصب چراغ مه شکن در نظر بگیرید.
برند و کیفیت: از برندهای معتبر و شناخته شده خرید کنید تا از کیفیت و طول عمر چراغ مه شکن خود اطمینان حاصل کنید.
رنگ نور: چراغ‌های مه شکن جلو معمولاً به رنگ سفید یا زرد هستند. چراغ‌های مه شکن عقب به رنگ قرمز یا زرد هستند.
قدرت نور: قدرت نور چراغ مه شکن باید به اندازه‌ای باشد که در شرایط نامساعد جوی، دید کافی را برای راننده فراهم کند.
قابلیت تنظیم: چراغ‌های مه شکن باید قابلیت تنظیم زاویه تابش نور را داشته باشند تا راننده بتواند نور را به طور دقیق تنظیم کند.

با انتخاب چراغ مه شکن مناسب و باکیفیت، ایمنی حین رانندگی در شرایط نامساعد جوی برای راننده و دیگران تا حد زیادی افزایش می‌یابد. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، باید به نکاتی همچون نوع خودرو، شرایط آب و هوایی، بودجه و… توجه داشت. چرا که چراغ‌های مه شکن با توجه به نوع و مدل خودرو طراحی و ساخته می‌شوند. همچنین اگر در منطقه‌ای با آب و هوای نامساعد رانندگی می‌کنید، از چراغ‌های مه شکن با قدرت نور بیشتر استفاده کنید.

Scania truck at night

کلام آخر

چراغ‌های مه شکن ماشین سنگین در قیمت‌ و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند که رانندگان باید با توجه به بودجه خود، چراغ مناسب را انتخاب کنند. همچنین می‌توانید جهت خرید این قطعه، اطلاع از قیمت و… با کارشناسان تیتان دیزل در ارتباط باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران