صفحه نخست / اخبار / عملکرد ریتاردر اسکانیا
تصاویر
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • 2145 نمایش

عملکرد ریتاردر اسکانیا

ریتاردر اسکانیا یکی از سیستم‌های امنیتی اسکانیا است که در سال 1993 به بازار عرضه و تاریخ ساز شد. در ماشین‌های سنگین، ریتاردر یک سیستم ترمز کمکی است که از طریق کاهش دور خروجی گیربکس عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد. این سیستم اغلب در وسایل نقلیه سنگین مثل کشنده و کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین شهری استفاده می‌شود. در واقع کنترل خودکار سرعت در سراشیبی که توسط یک اهرم نصب شده روی داشبورد یا از طریق پدال ترمز کنترل می‌شود یک نوآوری بزرگ بین رانندگان محسوب می‌شد.

scania retarder

عملکرد ریتاردر اسکانیا به این شکل است که استفاده از سیستم ترمز چرخ‌ها را کاهش داده و با سرد نگه داشتن سیستم ترمز چرخ‌ها، برای عملکرد اضطراری کامل در زمانی که راننده ترمز شدیدتری نیاز دارد باعث افزایش ایمنی بیشتری هنگام ترمز‌گیری می‌شود. راهکار کاهش سرعت یک کامیون استاندارد در حال حرکت، علاوه بر استفاده از ترمز چرخ‌ها، پایین آوردن دنده و استفاده از ترمز موتور است.

کاهش سرعت به وسیله ریتاردر اسکانیا

اکثر کامیون‌ها مجهز به ترمز موتور هستند که اغلب به خاطر پر سروصدا بودن برای مناطق شهری مناسب نیستند. کشنده‌های اسکانیا مجهز به ریتاردر اسکانیا بوده که با کاهش دور خروجی گیربکس باعث کم شدن سرعت خودرو شده و به صورت دستی و اتوماتیک، می‌تواند فعال شود. در حالت دستی، اهرم ریتاردر که دارای 5 مرحله کاهش (هر مرحله 20% افزایش توان ریتاردر) است با توجه به شرایط رانندگی توسط راننده انتخاب و اعمال می‌شود. همچنین حالت اتوماتیک ریتاردر اسکانیا به همراه ترمز خفه کن اگزوز و ترمز پدالی به صورت یک ترمز ترکیبی عمل می‌کند.

retarder system

زمان استفاده از ریتاردر

بهترین زمان استفاده از ریتاردر اسکانیا، هنگام قرار گرفتن در سرازیری‌های طولانی با بارهای زیاد است. این کار باعث جلوگیری از افزایش سرعت خودرو و جلوگیری از سبک کردن دنده‌های گیربکس شده و در نهایت سرعت خودرو را در این شرایط بدون درگیری سیستم ترمز چرخ‌ها به خوبی کنترل می‌کند. در شرایطی که ریتاردر عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد تمامی چرخ‌ها آزاد هستند و عمل فرمان پذیری به خوبی انجام می‌شود. این کار باعث خواهد شد راننده کنترل بهتری بر خود داشته باشد که از ویژگی‌های دیگر استفاده از ریتاردر است.

retarder turn on

کلام آخر

امروزه استفاده از ترمزهای کمکی در کامیون‌ها بسیار گسترده‌تر شده که تا حد قابل توجهی باعث افزایش ایمنی بیشتر در جاده‌ها شده است. ریتاردر اسکانیا، یکی از پرکاربردترین‌ سیستم‌ها در دسته ترمزهای کمکی است که می‌توان گفت کشنده‌های اسکانیا پیشگام در ریتاردر بوده‌اند. شما می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر و خدمات پس از فروش با کارشناسان تیتان دیزل در تماس باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران