صفحه نخست / اخبار / کاربرد سیستم ترمز ضد قفل ABS
تصاویر
  • زمان مطالعه 2 دقیقه
  • 941 نمایش

کاربرد سیستم ترمز ضد قفل ABS

سیستم ترمز ضد قفل ABS یکی از سیستم‌های امنیتی کاربردی و ضروری در کشنده‌ها است که با بازگرداندن کشش به لاستیک‌ها باعث هدایت راننده در مواقع ضروری می‌شود. کاربرد این سیستم به گونه‌ای است که سنسورهای چرخ را زمانی که لاستیک‌های ماشین شروع به قفل شدن می‌کنند تشخیص می‌دهد. سپس به سرعت ترمزها را فشار داده و رها می‌کنند تا بطور خودکار از لغزش لاستیک‌ها جلوگیری شود.

نحوه عملکرد سیستم ترمز ABS

عملکرد سیستم ترمز ضد قفل ABS به این شکل است که در هر یک ثانیه چندین بار ترمز می‌گیرد. به طوری که هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهیم باعث قطع و وصل شدن جریان برق متصل به پمپ روغن ترمز در هر ثانیه می‌شود. همین امر باعث جلوگیری از سُر خوردن و ایستادن سریع خودرو می‌شود. لازم است بدانید جهت حفظ ایمنی بیشتر، هنگامی که لرزش ABS را احساس کرده یا می شنوید، به فشار دادن و نگه داشتن ترمز ادامه دهید.

نکاتی برای استفاده از سیستم ترمز ضد قفل ABS

اگر خودروی شما مجهز به سیستم ترمز ضد قفل نیست یا ABS کار نمی‌کند لازم است بدانید هنگامی که خودرو شروع به لیز خوردن کرد، حتما پدال ترمز را چندبار پشت سر هم فشار داده و رها کنید. سوالی رایج بین رانندگان مطرح است که آیا هنگام استفاده از خودروی دارای ABS همچنان همین عمل (پدال ترمز چند بار پشت سر هم فشار داده شده و رها شود) باید تکرار شود؟ در جواب باید گفت خیر. چرا که سیستم ترمز ضد قفل بهترین عملکرد را زمانی دارد که شما ترمز را محکم و ثابت نگه دارید و به آن اجازه دهید جزئیات ترمز گیری را مدیریت کند. همچنین از علل‌های رایج نقص در عملکرد سیستم ترمز ضد لغزش ABS، فرسودگی لنت‌های ترمز و هوا یا کثیفی در روغن ترمز است.

ABS system

هنگامی که ABS خودروی شما عملکرد موثرتری دارد که تنظیم باد لاستیک ها به درستی انجام شده و در شرایط خوبی قرار گرفته باشند در مواقع ضروری، سیستم ترمز ABS توانایی این را دارد که ترمزها را سریعتر از بسیاری دیگر از رانندگان به تنهایی فعال و غیرفعال کند. به همین دلیل چند سالی است که این سیستم در کشنده و کامیون‌ها امری ضروری شده و خودروهای مجهز به این سیستم امنیت بالاتری نسبت به خودروهای فاقد ABS دارند. از اسم‌های رایج سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز ضد لغزش و در ساده ترین حالت ABS است. 

الزامات استفاده از سیستم ترمز ABS در ایران

برای برخی از رانندگان هنگام خرید خودرو این سوال مطرح است که تمام ماشین‌ها به این سیستم مجهز هستند یا خیر. که باید گفت طی 15 سال اخیر اکثر خودروسازان سیستم ABS را به یک استاندارد در خودروها تبدیل کرده‌اند. ترمزهای معمولی و ساده بسیار خطرآفرین هستند و در شرایطی همچون جاده‌های لغزنده و برفی باعث تصادف خواهند شد. به همین دلیل این سیستم به یک استاندارد در خودروهای نسل جدید تبدیل شده است.

EBS system

در سال 1385 بحث‌هایی در مورد اجباری شدن نصب ABS بر روی خودروهای داخلی شروع شد و 4 سال بعد یعنی در سال 1389 این قانون به اجرا درآمد. از همان تاریخ به بعد، نصب سیستم ترمز ABS بر روی خودروهای داخلی الزامی شد و تمام خودروسازان ملزم به نصب این سیستم بر روی خودروها شدند.

کلام آخر

ترمزهای کمکی همچون سیستم ترمز ضد قفل ABS سیستم‌هایی ضروری در کامیون و کشنده‌ها هستند که باعث افزایش امنیت در مواقع رانندگی می‌شوند. این سیستم‌ها کمک زیادی در مواقع مهم و ضروری به راننده کرده و باعث شده از حوادثی مانند تصادفات تا حد قابل توجهی جلوگیری شود.

در صورت هرگونه سوال یا خدمات پس از فروش انواع کشنده و کامیون کارشناسان تیتان دیزل در ارتباط باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران