صفحه نخست / اخبار / سیستم هشدار بین خطوط LDW
تصاویر
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 1451 نمایش

سیستم هشدار بین خطوط LDW

سیستم هشدار بین خطوط LDW مخفف Lane Departure Warning یا سیستم هشدار انحراف از مسیر، یکی از سیستم‌های ایمنی کشنده‌های اسکانیا است که هنگام خارج شدن خودرو از خط کشی‌های جاده، به راننده هشدار می‌دهد. این سیستم به منظور جلوگیری از تصادفات ناشی از خستگی، حواس پرتی یا بی‌توجهی راننده طراحی شده است. سیستم LDW از یک دوربین، یک لیزر یا یک حسگر مادون قرمز که جلوی خودرو نصب شده برای شناسایی نشانه‌های خط روی جاده استفاده می‌کند. این سیستم، با پردازش داده‌های تصویر، آن را با زاویه فرمان، موقعیت و فاصله خودرو مقایسه می‌کند تا تشخیص دهد که آیا خودرو در حدود خط خود باقی می‌ماند یا خیر.

LDW system

در صورتی که سیستم تشخیص دهد خودرو بدون فعال کردن چراغ راهنما از مرز خط عبور می‌کند، با یک سیگنال شنیداری، بصری یا لمسی به راننده هشدار می‌دهد. برای مثال، سیستم ممکن است بوق بزند، یک نور روی داشبورد چشمک بزند، فرمان یا صندلی بلرزد یا یک پیام هشدار روی صفحه نمایش، دیده شود. سیستم LDW معمولاً فقط در سرعت‌های بالا و زمانی که خط‌ کشی‌های جاده روشن و واضح هستند، فعال است. این سیستم ایمنی در صورتی که چراغ راهنما روشن باشد، به راننده هشدار نمی‌دهد، چرا که نشان می‌دهد تغییر خط عمدی است. سیستم هشدار بین خطوط LDW دخالت یا اصلاحی در فرمان خودرو انجام نمی‌دهد و فقط یک سیستم هشدار دهنده به راننده در مواقع ضروری است. در ادامه با بررسی سیستم ایمنی هشدار بین خطوط LDW با ما همراه باشید.

مزایا و معایب سیستم هشدار بین خطوط LDW

سیستم LDW یک ویژگی مفید در خودرو به‌ویژه کشنده‌ها است که می‌تواند ایمنی و راحتی رانندگی را تا حد قابل توجی افزایش دهد. این سیستم به راننده کمک کرده تا موقعیت رانندگی بین خطوط را حفظ کرده و از برخورد با خودروها یا اشیاء دیگر در جاده جلوگیری کند. از ویژگی‌های دیگر سیستم هشدار بین خطوط، کاهش خستگی و استرس رانندگان خودروهای سنگین در سفرهای طولانی است. این سیستم راننده را از خطرهای احتمالی آگاه کرده و باعث توجه بیشتر حین رانندگی می‌شود. اما به این موضوع هم باید توجه داشت که سیستم هشدار بین خطوط LDW همیشه دقیق و قابل اعتماد نیست و ممکن است در برخی موارد عملکرد درستی نداشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

scania LDW system

  • دید کم به دلیل آب و هوای بد، تاریکی و تابش نور
  • نشانه‌های خط فرسوده، کم‌رنگ یا ناپدید شده
  • جاده‌های منحنی، باریک یا ناهموار
  • جاده‌های در حال ساخت و تعمیر
  • خرابی یا ناهماهنگی دوربین یا حسگر

برای عملکرد درست این سیستم، راننده باید قبل از تغییر خط، نقاط کور و آینه‌ها را بررسی کند و از چراغ راهنما به درستی استفاده کند. همچنین باید از تنظیمات و وضعیت سیستم هشدار بین خطوط آگاه بوده و از سالم بودن کارکرد درست سیستم مطمئن باشد.

روش استفاده موثر از سیستم هشدار انحراف از مسیر LDW

  • دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید و با کارکرد سیستم LDW آشنا شوید
  • با تنظیمات و تغییر حساسیت سیستم آشنا باشید
  • دوربین یا حسگر را تمیز و خالی از گرد و غبار، برف، یخ یا برچسب نگه دارید
  • حسگر را به طور منظم توسط یک متخصص بررسی و کالیبره کنید
  • دوربین را با هیچ شیء یا لوازم جانبی پوشانده یا مسدود نکنید

scania activate safety system

برای فعال کردن سیستم هشدار بین خطوط LDW در خودروی خود، شما باید ابتدا بررسی کنید که آیا خودروی شما از این سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کند یا خیر. در صورت پشتیبانی خودروی خود از سیستم LDW، شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو یا مراجعه به نمایندگی مربوطه، نحوه تنظیم و فعال کردن این سیستم را بیاموزید. معمولاً برای فعال کردن، شما باید یک دکمه روی داشبورد یا فرمان را فشار دهید و نماد LDW را روی صفحه نمایش ببینید. برخی از خودروها امکان تغییر حساسیت و نوع هشدار LDW را نیز دارند. اگر خودروی شما از LDW پشتیبانی نمی‌کند، شما می‌توانید از دستگاه‌های جانبی که LDW را به خودروی شما اضافه می‌کنند، استفاده کنید. این دستگاه‌ها معمولاً شامل یک دوربین و یک گیرنده هستند که روی جلو پنجره یا شیشه جلوی خودرو نصب شده و به برق خودرو متصل می‌شوند. این دستگاه‌ها قابلیت شناسایی خطوط جاده را داشته و در صورت عبور از خط بدون چراغ راهنما، به راننده با صدا یا لرزش هشدار می‌دهند.


کلام آخر

در این مقاله به معرفی یکی دیگر از سیستم‌های ایمنی کشنده‌های اسکانیا پرداختیم. این سیستم بر روی تمام کشنده‌های نسل جدید اسکانیا (NTG) موجود بوده که تا حد زیادی باعث بالا رفتن ایمنی حین رانندگی در جاده‌ها شده است. همچنین می‌توانید جهت آشنایی با نحوه استفاده از سیستم هشدار بین خطوط (LDW)، با کارشناسان تیتان دیزل در تماس باشید یا به صورت حضوری به نمایندگی‌های مجاز شرکت تیتان دیزل در سراسر ایران مراجعه کنید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران