صفحه نخست / اخبار / آشنایی کامل با مقررات کیت ADR اسکانیا
تصاویر
  • زمان مطالعه 4 دقیقه
  • 305 نمایش

آشنایی کامل با مقررات کیت ADR اسکانیا

کیت ADR مخفف "توافقنامه اروپایی مربوط به حمل و نقل بین‌المللی کالاهای خطرناک از طریق جاده" است. هدف از این کیت اطمینان حاصل کردن از این است که حمل و نقل کالاهای خطرناک به گونه‌ای و با وسایلی انجام شود که باعث وقوع یا تشدید حادثه نشود. ADR یک توافقنامه بین‌المللی است و پیوست‌هایی حاوی مقررات دارد که ممکن است قوانین ملی به خصوص برای حمل و نقل‌های داخلی در آن وجود داشته باشد. خودروهایی که مجهز به این کیت هستند از کارخانه با تجهیزات ADR طبق الزامات این کیت عرضه شده و در واقع، بر روی کامیون‌های اسکانیا که مجهز به این کیت هستند برخلاف سایر خودروها، تجهیزاتی اختصاصی نصب می‌شود. در ادامه به معرفی کامل این تجهیزات و مشخصات فنی کامیون‌های مجهز به کیت ADR اسکانیا می‌پردازیم.

scania adr kit

کامیون‌های مجهز به کیت ADR اسکانیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

●       قطع کن باتری ADR قابل کنترل از داخل کابین
●       سیستم الکتریکی تقویت شده در پشت کابین
●       محافظ حرارتی از سطوح داغ
●       ترمز کمکی
●       بخاری درجا اصلاح شده جهت ADR
●       چراغ‌های عقب عایق
●       جعبه عایق شده لیفت محور بوگی
●       جعبه تقسیم عایق
●       تجهیزات اتصال الکتریکی برای تریلرها
●       تاخوگراف با محدود کننده جریان

شرکت اسکانیا می‌تواند شاسی‌هایی را که دارای گواهینامه ADR هستند، تأمین کند؛ این گواهینامه نشان‌دهنده تأیید خودرو اصلی (فاقد تجهیزات ADR) است (به این معنی که شاسی یا کشنده با الزامات توافقنامه ADR مطابقت دارد). شماره گواهینامه برای کامیون‌های اصلی بر روی یک پلاک تأیید ویژه نشان داده شده که در کنار پلاک نوع خودرو قرار دارد. با این حال، این گواهینامه شامل ترکیبات تریلر مانند تانکرها، نیمه تریلرها یا تریلرها نمی‌شود و به صورت جداگانه تأیید می‌شوند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر مشخصات کامیون‌های مجهز به این کیت می‌پردازیم.

adr trucks

مشخصات و عملکرد قطع کن باتری کامیون‌های مجهز به ADR اسکانیا

این کامیون‌ها دارای قطع کن باتری ویژه ADR هستند که امکان قطع سریع جریان در مواقع اضطراری یا هنگام بارگیری و تخلیه خودرو را فراهم می‌کند. قطع کن باتری در تمامی بازارها دارای عملکرد اتصال / قطع است، به جز فرانسه که فقط عملکرد قطع را دارد. قطع کن باتری در کنار جعبه باتری قرار داشته و وقتی فعال می‌شود، تنها جریان برق به تاخوگراف ارسال می‌شود. اگر قطع کن در حالی که موتور روشن است فعال شود، شارژ کردن باتری توسط دینام متوقف خواهد شد و همچنین با زدن کلید دوباره ریست می‌شود.

در کابین کامیون، کنترل پنوماتیکی برای قطع کن باتری خارجی وجود دارد که وقتی فعال شود، بر یک سیلندر هوا تأثیر گذاشته که در نتیجه قطع کن باتری را تحت تأثیر قرار داده و باعث قطع جریان می‌شود. قطع کن باتری با فشردن دکمه و همزمان چرخاندن آن ریست می‌شود، اما کامیون‌های مجهز به کیت adr فرانسه، هنگامی که کنترل داخلی در کابین ریست شود، قطع کن باتری خارجی ریست نشده و این کار باید به صورت دستی انجام شود.

scania truck

مشخصات فنی کامیون‌های مجهز به کیت ADR

  • سیستم الکتریکی تقویت شده: سیم‌کشی به طور ویژه برای خودروهای مجهز به ADR تطبیق داده شده است که باعث بهبود حفاظت در برابر عوامل خارجی مانند خمیدگی، ساییدگی، فرسودگی شده و همچنین خطرات اتصال کوتاه و ایجاد جرقه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، جعبه باتری عایق‌ و دارای تهویه‌ است و باعث به حداقل رساندن خطرات اتصال کوتاه و جرقه‌زنی از باتری‌ها می‌شود.
  • چراغ‌های عقب: چراغ‌های عقب جهت اطمینان و جلوگیری از تماس هرگونه گاز قابل انفجار با اجزای الکتریکی عایق شده است.
  •  جعبه تقسیم C50: جعبه تقسیم عایق شده است تا از تماس هر گونه گاز و مواد قابل اشتعال با اجزای الکتریکی جلوگیری شود.
  •  سوکت های الکتریکی: کشنده‌های مجهز به ADR دارای سوکت الکتریکی عایق شده برای اتصال به تریلرها هستند.
  •  انتقال حرارت از سطوح داغ: این کامیون‌ها به عایق های حرارتی بر روی لوله‌های اگزوز مجهز شده‌اند؛ همچنین در کشنده‌های با کابین کوتاه، قسمت عقب موتور عایق شده تا خطر تماس با سطوح داغ کاهش یابد.
  •  ترمز کمکی: ترمز کمکی خودروهای مجهز به این کیت تمامی الزامات مناسب ADR را برآورده می‌کند؛ بر اساس این کیت، حداکثر وزن کشش خاص یک خودرو ممکن است مطابق با نوع موتور، ترمز اگزوز، ریتاردر، گیربکس، نسبت دنده اکسل عقب و ابعاد چرخ محدود شود. (ترمز کمکی ممکن است فقط شامل ترمز اگزوز یا هم ترمز اگزوز و ریتاردر باشد).

ADR Truck

کلام آخر

حمل و نقل مواد خطرناک نیازمند احتیاط و رعایت الزامات ایمنی دقیق است و این کیت شامل همه مواردی است که برای حمل ایمن مواد خطرناک هر راننده‌ای به آن نیاز دارد. کیت ADR ارائه داده شده توسط کمپانی اسکانیا راه‌حلی جامع برای رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل است تا این الزامات را به طور کامل برآورده کنند. جهت نیاز به اطلاعات دقیق‌تر از این کیت و شرایط کامیون‌های مجهز به آن، با کارشناسان شرکت تیتان دیزل در ارتباط باشید.

تیتان دیزل تنها نمایندگی رسمی کامیون و کشنده‌های اسکانیا در ایران